Datalinks Wiki
Advertisement
Kzpnzgyi adattr: adbevtelek

Type

Dataset

Link

http://www.atlathatoallam.hu/kozpenzugyi-adattar/adattar-v3-adobevetelek/

Source

Ckan.net

Az adterhels orszgok kztti sszehasonltst szmos tnyez bonyoltja. (1) Egyrszt az ad fogalmt rdemes tisztzni, gy szmos hatreset kiszrhet. Pldul a tkefedezeti nyugdjrendszer rszre fizetett jrulk nem jelenik meg a hivatalos elszmolsokban, mikzben az adfizet azt befizeti. A benzin jvedki adjnak egy rsze ugyanakkor nem tekinthet adnak, hanem djfizetsnek, hiszen arnyos az thasznlattal. (2) E korrekcik utn szt kell vlasztani a kormnyzat ltal s a privt szektor ltal fizetett adkat. Konzisztens mdon a GDP-t is, mint viszonytsi alapot, szt kell bontani kormnyzati s privt rszre. (3) Mivel a gazdasgi ciklus mind a GDP sszetevit, mind az adbevteleket rinti, azonban e kt tnyezt nem arnyos mrtkben, ezrt ennek hatsval is rdemes korriglni. (4) A kormnyzat s a privt szektor sztvlasztsnak lehet egy alternatv megkzeltse is, amelyben az llami alkalmazottak s a transzferekbl lk fogyasztsa (s ennek adterhe) kikerl a szken vett privt szektorbl. Az albbi idsorok a hivatalos adatok mellett bemutatja, hogy a fentemltett ngy lps hatsra milyen alternatv, sszevethetsget javt mutatk kpezhetk Magyaroszg, Lengyelorszg s Szlovkia esetben.

Advertisement